18 октомври 2014

Вдясно по ескалатора

Освен всички други неща, оказа се, че Българинът е и ескалаторно неграмотен, т.е., не знае как да се движи с ескалатор. 
В цяла Европа движещите се на ескалатора заставали вдясно, само у нас говедата, като се юрнели да влизат/излизат от метрото, и заставали кой където му падне. За целта дори във Великата глупост има създадена група, а отделно тия дни, докато се приготвях за работа попаднах на репортаж по БНТ, посветен на темата.
Репортажа - нищо особено, студентчета някакви го играят ентусиасти и са се загрижили за европейското възпитание на Българина напълно доброволно и пари не искат. Искат само да се движим вдясно на ескалатора, щото някой може да бърза и да му е свободно лявото. Така било в Европа! 
Може. Бил съм в Европа, движил съм се с метро в бившия СССР (в Москва и в Киев), в Прага, в Будапеща - вярно е, повечето хора там застават вдясно на ескалатора (за СССР нямам кой знае какви спомени, че бях малък тогава, ма да приемем, че е така). 
Знаете ли къде е разликата обаче?
Разликата не е в това, че в Европа метростанциите са дълбоко под земята (повечето) и достъпът до тях е основно с ескалатори. Разликата не е и в това, че у нас съществува байганювския принцип: "Те ще ми кажат къде да застана!", докато ония там са възпитани и толерантни и проявяват разбиране.
Не.
Разликата е, че там младите хора не се занимават с глупости като това, да висят до ескалатора с транспарант "Стойте вдясно!" като дежурен по стълбище едно време в училище. Младите хора в Европа много често работят като доброволци към различни НПО-та: посещават домове за стари хора, разни центрове за работа с проблемни деца, да не говоря, че се записват доброволци и участват в разни хуманитарни мисии на Червения кръст или на миротворческите организации под егидата на ООН например. По телевизията съм виждал репортажи за млади хора, които са прекарали известен период от живота си, помагайки на бедни, болни и сакати, обучавайки деца в изостанали държави и получаващи минимално възнаграждение за това.
С две думи, искам да кажа, че има много по-важни неща, които трябва да изравним между нас и Европа от стоенето вдясно на ескалатора. И не, това не ни прави повече или по-малко европейци. Утре ще се намери някой, дето ще реши да се прави на интересен на тема "Що българите клатим глава на обратно?" и в някоя прекрасна сутрин в центъра на големите градове ще цъфне поредната тройка ентусиасти, които ще ни обясняват как трябва да си клатим главите за "да" и "не", че да не се отличаваме от Европа.
Така че, айде вървете на майната си и не се халосвайте толкова много!
Колкото до мен, аз лично когато мога - заставам вдясно и няма да се самоубия, ако случайно съм застанал вляво и съм попречил на някой, който много бърза, да мине напред. Аз, когато бързам, ползвам стълбището, не само заради изгорените калории, а и защото качването по стълбите става по-бързо, отколкото с ескалатор.
Но-о-о-о ... нещата са така. У нас очевидно, трябва наред с мотопедите и тракторите, в шофьорската книжка да има категория за ескалатор и асансьор.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!