20 май 2014

Пътуване - Виена

Малък трик на телефона ми - снима в цвят само червеното.
За пръв път бях във Виена - очаквах много, получих още повече. И толкова много неща останаха за другия път, че наистина ще има друг път след време.
Първо - хотел Klimt. Намерихме чрез booking.com без да искаме, в смисъл, ориентирахме се по цената, а не по местоположението му. После се оказа, че е удачен избор (топла вода и интернет + място за паркиране пред самия хотел). На сутринта си направихме маршрут (какво да разглеждаме) и тръгнахме да разглеждаме.
Шьонбрун отпред.
Ако ще разглеждате Виена с кола имате 3 варианта: да намерите голям търговски център, в който паркирането е безплатно за 3 или 4 часа; да си купите талон за паркиране или да си платите на паркомат; и трето - да намерите платен паркинг в центъра. Аз и трите пъти избрах третия вариант, в общи линии не ми излезе кой знае колко скъпо. 
Глориет, снимана отдолу и много отдалеч.
Шьонбрун отпред, малко по-отблизо.
Първо посетихме катедралата "Свети Стефан". Като цяло не ми харесват готическите катедрали ("Св. Вит" в Прага е същата) заради разните орнаменти и фигурки на демони и изчадия от ада, които панически бягат от църквата - струва ми се, че прекаляват. Като повечето западноевропейски катедрали и тази е огромна, внушителна, величествена. От катедралата може да се вземе файтон, наредени са отстрани и чакат за разходка - само че са малко (за файтоните говоря), как да кажа - една идея малко по-читави от нашите файтони по морето. Някак си за Виена по-иде да се разхождаш с файтон, връзва се с историческото развитие на града; на Албена като отидеш и като се качиш на файтона на някой циганин, каква връзка усещаш с миналото? 
Паркът на двореца е пълен с такива алеи, навсякъде статуи.
Катедралата е внушителна и отвътре. С уредена зона за снимане, с наплив от туристи, от които не можеш да се разминеш. На входа на катедралата продават билети за концерт на орган същата вечер (едно отклонение: без да искам преди години присъствах на концерт на орган в една църква във Франкфурт на Майн; хубаво звучи, и то в църква много по-малка от катедралата "Св. Стефан". За съжаление плановете ни за вечерта бяха други) или билети за концерт на произведения на Моцарт след седмица. Въобще, за австрийците църквата не е място, в което бабичките да палят свещи.
Следващата спирка беше двореца Шьонбрун. Ако отивате до там с кола, точно пред самия дворец има паркинг за около 3,90 евра на час. Влизането и разглеждането на двореца струва между 9 и 15 евро на човек в зависимост от това какво точно ще разглеждате. А там наистина има какво да се види! Аз все съм се мотал из Европа, все съм ходил да гледам разни работи, ама такова нещо не си представях, че може да съществува! И колкото и да съм видял, два пъти повече остана невидяното, за което нямаше време. Определено до Виена ще се ходи пак, защото само за Шьонбрун отива един ден.
Глориет вече на баира, от близо.
Честно казано, не съм си представял, че хората могат да строят такива неща! Въобще, как им го е родил акълът да го построят по този начин, с фонтана на Нептун срещу двореца, с парка и с подстриганите дървета, със статуите, с Глориет на баира срещу двореца, с всичко! И после тъжно да си помисля "А ние какво имаме?" и въобще, каква Виена на Балканите ни гони?
Фонтанът на Нептун
И седя и се чудя, ако сега Шьонбрун е туристическа атракция, преди 100-150-200 години тази всичката красота само за един човек ли е била, за Франц-Йосиф и за императрицата?
Третата спирка беше Пратерът и на Симеончо най-много там му хареса. Първо, возихме се на истинско виенско колело (в смисъл, във Виена). Второ - до виенското колело имаше една водна пързалка, която отгоре не изглеждаше толкова екстремна, колкото се оказа всъщност. Трето - возихме се на влакче на ужасите, което е читаво направено, но си му личи, че е старо. И четвърто - видях атракциони, на които едва ли някога ще се кача (няма да ставам космонавт), но поне съм доволен, че съм ги видял на живо.
Въобще, във Виена не е нещо, което можеш да разгледаш за един ден. А и аз не съм бай Ганю, да река: "Какво ще и гледам на Вената, град като град?" - напротив, има толкова много места, които видях през колата, но беше невъзможно да снимам. Сега не мога да кажа кой град е по-красив - Виена или Прага, но поне вече съм бил и в двата и имам база за сравнение.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!