14 януари 2013

Карибски дневници - 14: Wine&Cheese

Шато дьо Кавалер - това вино най-много ми хареса, а и беше
сравнително най-силно. Нямам ама грам претенции, че
имената на вината и сирената са правилно преведени от мен.
За днешния си пост комбинирах две латински поговорки - " Si vivis Romae, Romano vivito more" и "In vino veritas". И тъй като номинално съм на територията на Франция, а тук и вина колкото искаш, и мезета към тях, та реших, че след като съм се бил като италианците, чехите и литовците, е време да се пиша и французин. Разбира се, с ясното съзнание, че по-подробна и достоверна информация човек може да намери в специализираните сайтове - аз пиша за това, което виждам на място.

  • Виното

Шато дьо Гран пуш (или както там се чете) - и то не е зле,
приятно и средно силно.
Барон де Лештак - според мен отстъпва по
сила на първите две, но пък също ми е в категорията
"приятни". Всъщност, от него най-често купувам.
Вина на острова дал Господ, всичко е внос от метрополията. Ако и да е близо до Калифорния и Чили, на Мартиника трудно ще намерите бутилка вино, дето да не е made in France. Единствено италианците могат да се похвалят с някакъв пробив, ако може така да се нарече наличието на няколко бутилки Chianti в магазините, които така си и седят и отлежават за по-добри времена, в които някой ще ги купи. До колкото знам и в самата Франция е трудно да намерите вносно вино, независимо колко е добро - само че ако там все пак е оправдано, тук на Карибите да поддържаш някаква форма на протекционизъм или пък да се мъчиш да  защитаваш небцето на местните ценители от недоброкачествени попадения е малко смешно - в смисъл, Мартиника е вторият по големина производител на ром в света, да се опитваш да ги превключиш на вино иде малко като в поговорката за свинята и кладенчовата вода. Не че местните не са придобили някаква култура на пиене на вино - наблюдавам ги, пазаруват, но повече се хвърлят на шампанското (аз пък така и не се научих да пия газирано вино), по-рядко на белите вина и още по-рядко на червените.
Около 90% от червеното вино на острова е от региона на Бордо. Има и от другите области на Франция, но поне не си струва да изпадам в такива детайли и да търся и да сравнявам. С едно-две изключения, опитаните от мен вина много ми харесаха - не са тежки, една чаша на вечеря е напълно достатъчна. И макар да има правило цветът на виното да отговаря на цветът на месото, червените вина от Бордо много добре се комбинират с рибни стекове.
Хьо Беосежур или каквото и там е - слабичко, киселко,
с изкуствена тапа и без грам шансове да го опитам отново.
Не очаквайте обаче да ви описвам букети от аромати, вкусове, дъх на дъбови бъчви или топъл вкус от южни склонове - нито съм такъв познавач, нито смятам да ставам. Преди години в Италия ми се случи на една вечеря да гледам как сеньор Балбинот (чорбаджията) си поръчва вино - то не бяха бутилки, дегустации, пък му сипваха в една чаша, пък я въртяха така, че виното се стичаше по спирала по стената на чашата, пък я гледа на светлина ... не, merci, прекалено педераско ми идва. Единственото, на което обръщам внимание (научил съм го от тъста си, който пък наистина разбира от вина без да изпада в описаните от мен по-горе отклонения) е тапата. Всичко, що е в кутия, на винт или с тапа от изкуствен корк няма начин да го повторя.
  • Сирената
Да-а-а-а, нали си спомняте как дьо Гол на времето се жалвал, че трудно се управлява страна с толкова видове сирене? Не знам дали са над 360, както се твърди, но наистина са доста и най-различни - твърди, меки, мухлясали, нормални, от краве мляко, от овче мляко, от козе мляко. Масовата част са доста мазни, солени и почти всички смърдят на чорапи. Имал съм случаи в началото да се чудя сиренето ли смърди, или някой е забравил нещо развалено някъде по рафтовете.
Единствената празна бутилка, която ще поставя -
Кот де Ром. Не че е нещо много хубаво, напротив -
голям киселяк, едва го изпих.
Повече от половината от сирената са с някаква коричка - на някои се маха, на някои се оставя и се яде с него. Аз така и не се ориентирах в ситуацията, и затова махам коричката само ако е гадна на вкус - което рядко се случва, но се случва. Имах дори следната случка - купих едно сирене, Камамбер или Бри беше - продаваха го в кутия. Отварям кутийката, а вътре сиренето на малка пита и увито в хартия. Това, че смърдеше през хартията иди-дойди, ама като го разрязах да го опитам (то и то с коричка) съдържанието му се оказа полутечно, мазно и адски солено. И смърдящо, както вече отбелязах. Едва изядох около 1/4 от него, после го пробутах на един колега, уж и той гурман като мен, който геройски изяде и той около 1/4 и рече "Туй сирене, ако искаш си го вземи, щото аз ще го хвърлям!". 
И ако по отношение на вината все пак чат-пат е възможно някоя иностранна бутилка да се появи в магазините, при сиренцата няма такъв филм - всичко е 100 % родно (в смисъл, френско) производство. Дори продават и нашенско сирене като сирене тип "Фета" и да си призная, хич не е лошо. Поне видимо няма следи от палмово масло, сухо мляко и соя, и то без безценните усилия на Мирослав Найденов и неговите стандарти.
Комте е вкусно, твърдо сирене, без натрапчива гадна миризма и
не е от най-мазните.
И с риск да разочаровам някого, не понасям мухлясали сирена и за мен те не са кой-знае какъв деликатес - така че, не се учудвайте, че не ги виждате представени тук. Не че не продават на острова - напротив, много сериозно си ги търгуват, но не са мой тип.
    Сирене от Фермата на Сен Нектар - странно звучи и 
    е странно на вкус - почти безсолно е и е доста мазно
  • Гроздето

Форест - едно към едно с топеното сирене у нас, с 
тази разлика, че мазнините му са около 45%.
Комбинацията от грозде и кашкавал я опитах преди няколко години на един бебешки рожден ден, на който домакинята вместо да се хаби да прави разни работи за родителите, се беше обадила на една кетърингова фирма и ония бяха поели храната. Хареса ми доста и е твърде тъжно, че у нас пазарите предлагат грозде в едва около 4 месеца през годината. 
Козе сирене - има вкус на пресована извара от козе мляко.
На мен лично ми хареса, няма я характерната за продуктите
от козе мляко миризма, но се предлага в мазни (45%) и не
толкова (25%) варианти. Първият не е много за препоръчване.
Освен това, когато бях малък, баба ме научи на комбинацията от хамбургски мискет и бяло сирене - също доста върви. 
Порт Салют е от меките и мазни сирена, със
специфична миризма на чорапи, но не до степен, да ти се отяде.
Вероятно узрява в мрежа, която се сваля преди да се пакетира
и оставя отпечатък върху коричката му.
На Мартиника гроздето е внос - било то от Италия, Франция или Перу  и го предлагат целогодишно. Основно е това на снимката - едро, светлочервено, десертно. Веднъж (някъде в края на Ноември) се отпуснаха и предложиха някакъв сорт, подобен на хамбургския мискет, внос от Франция. Първата седмица го пуснаха по около 10 евро/кг и си взех колкото да го опитам.  Очевидно продажбите не са тръгнали както са очаквали и след седмица цената беше намалена наполовина и тогава нивото "за опитване" го прескочих и преминах директно на "за сериозна консумация". Предлагат и бяло грозде, внос от Франция, но то е далеч от нашия сорт "Болгар", повярвайте ми.
Въпреки това често си позволявам вечерята ми да бъде грозде, няколко резена сирене и чаша - две вино.
Фльор д`онис си е бая мазничко, което обаче му
дава малко предимство пред Мерзер - за съжаление и смърди по-силно.


Това сирене носи странното име Reblochon latier, което ме
навежда на мисълта, че може и да не е съвсем сирене.
На вкус определено не е. Мазно, полутечно, гадно и смърдящо
- а бе въобще, голяма грешка се оказа
Е ... понякога моята вечеря изглежда така.






4 коментара:

  1. Когато бях в Мартиника, забелязах, че цените в супермаркета са бая по-височки от тези в магазините на континентална Франция... И съответно имаше огромна разлика в избора и качеството на стоките.
    Френските сирена ги делят на два вида - меки и твърди. Сред тях мнозинството са направени с пастьоризирано мляко, но има и сирена с непреварявано мляко, което според хигиенните правила си е истинско светотатство. Само че, първо, истинските ценители се кълнат, че сирената от непреварявано мляко са най-вкусни. И второ, въпреки нездравословните сирена французите пак са сред хората с най-дълга продължителност на живота в света... Лошото при сирената - и особено при сирената с непастьоризирано мляко - е, че по принцип не понасят транспорта. Така например един reblochon изключително трудно би пристигнал читав на антилските острови. (Тук се сещам как носих веднъж камамбер на братовчед ми в ЮАР...)
    Гроздето наистина върви със сирене, както впрочем и много конфитюри - французите предлагат различни видове конфитюр за различните видове сирена. Аз лично обожавам козе сирене със сладко от круши с ким (и бутилка червено вино или розе...).
    И накрая ще се изкажа и за вината :-) При този вид напитки важи едно единствено правило - хубавото вино е това, което ти харесва НА ТЕБ :-) След това има критерии, които наистина ти помагат да избегнеш пълен боклук от прилично вино на прилична цена. Пластмасови бутилки, капачки гумени тапи = сигурен боклук. Божоле = боклук, лангедок/русийон = боклук, вар = боклук. След това трябва се избере стока на производител, извършващ целият процес на едно място - бране на гроздето, винификация, бутилиране... И накрая е хубаво бутилката да си носи собствен номер и евентуално медалче от конкурс :-) Ако виното отговаря на всички тези изисквания, трудно ще попаднеш на боклук.
    Наздраве! :-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, цените им са бая надути, не само на вината и сирената - то тук почти всичко е внос, в най-добрия случай от съседните острови или от Латинска Америка.
      Но аз не се пиша ценител - просто опитвам храна, за която съм чел по книгите и която трудно ще намеря в това изобилие у нас, в България.
      Иначе за вината - така е, вино е само онова, което е в стъклена бутилка и с коркова тапа. Много рядко може да се намери читаво вино под пластмасова тапа, а единствено американците си позволяват да бутилират вино в бутилка с капачка на винт (те са практични). Но и това им е за по-евтините вина.

      Изтриване
  2. Не ми ги разправяй ти на мене тия :-) Щом опитваш толкова много, толкова често и знаеш повече от пет вида сирена и вина, които на всичкото отгоре ти харесват, значи си ценител :-)
    Миналата година обиколихме с жената и хлапето Антилските острови с Costa Croisière. И преди това сме били на почивка в Куба и Мартиника, обаче сега успяхме да направим непосредствено сравнение между островите. Всъщност, Мартиниканците и Гваделупците не са никак за оплакване в сравнение с останалите. На много места си е жива мизерия, а на Мартиника и Гваделупа има дори супермаркети и магистрали. Единствените антилци, пътуващи на круизния кораб, също бяха само френскоговорящи. Иначе ако не беше жизненият стандарт/бедността, Антилите щяха да си истински рай!

    ОтговорИзтриване
  3. Това е фффъзмутително, да чета подобни неща на работното място, а до края на работното време остава още час. Лелейййй, как ми стана гладно. :)

    ОтговорИзтриване

За Бога, братя, коментирайте!