23 януари 2013

Да пееш химна

Прави ми впечатление, че обикновено в тържествени случаи американците предпочитат живото изпълнение на химна си, отколкото пускането му на запис. Поне в повечето случаи. И не само това - не се придържат строго към официалната версия на химна и допускат изпълнителят на химна да изпее някакъв вариант - може би, защото така го чувстват. Последният пример е изпълнението на Бионсе Ноулс на инагурацията на Барак Обама онзи ден.


Малко далече е от оригиналният вариант на химна, но това дори не се дискутира - така е решила, така го е изпяла. Коментарите в Америка в момента са дали е било на живо, или е пяла на плейбек (според мен си е баш на живо). Но никой не се е заял, че се е погаврила с химна или нещо подобно.
Между другото, същото отношение наблюдавам и у руснаците - те също позволяват на изпълнителите да пеят варианти на националният им химн. Те известно време след разпадането на СССР използваха за химн Патриотичната песен от Глинка, но тъй като тя е без текст преди десетина години Путин пришпори интелектуалците, преработиха текста на "Союз нерушимый" и го пуснаха в обръщение. Тук пускам рок-вариантът на Любэ, но има отиващи към поп-звучене като този на Лариса Долина например.


В крайна сметка не е необходимо химнът да звучи страшно, неразбираемо и отблъскващо за чужденците.
У нас единственият случай, в който съм наблюдавал собствено изпълнение на химна от страна на изпълнител  (пеенето от агитките по мачовете не го броя) беше от Дони на площад "Александър Батенберг" на Нова година (мисля, че беше 2000 година) - но на мен по принцип тоя ми звучи като козел, така че идеята за живото изпълнение ми хареса, ама само тя. Но не виждам нищо лошо например химнът да се изпълнява от Александрина Пендачанска или Юлиян Константинов в официални случаи. Или пък да има вариант на Б.Т.Р., Д2 или Мария Илиева.
Отделно вече съм споделил мисълта си, че за мен много по-подходяща за химн е "Де е България?" - сега пеем само първият куплет от песента, а "Шуми Марица" ми е прекалено неравноделен и неритмичен.

3 коментара:

  1. В България само народните песни и хора са в неравноделен такт.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да бе, съгласен съм - не се изразих много точно там. Имам предвид, че "Шуми Марица" бива за военен марш, но химн не ми харесва. Доближава ми се като звучене до химните на държавите от Латинска Америка - техните са все някакви военни маршове от времето на Симон Боливар.

      Изтриване
  2. О, това ми е много интересна тема, за химна. Хем не харесвам настоящия, хем и "Шуми Марица" не ми се връзва за химн с това "окървавена" в нея.
    "Моят" химн на България, ако трябваше аз да го избирам, е "Питат ли ме де зората".

    А иначе, поздрав с още едно изпълнения на съветския химн :)
    http://www.youtube.com/watch?v=rt6f4A3N-2A

    ОтговорИзтриване

За Бога, братя, коментирайте!