19 декември 2013

Боза, локум и син асфалт

Граничен камък
Има една много известна приказка: Европа свършва там, където започва бозата. Някои я приписват на Чърчил, други добавят и локума към бозата, а трети слагат за начало на Ориента шкембе-чорбата. С Чърчил или без него, с боза или без нея, граничният камък между Европа и Ориента е в главата на хората и човек сам прави своя избор от коя страна да застане.
Главният архитект на София например е направил своя избор и вижда столицата повече като ориенталски град, но има огромното желание да я превърне в "модерна европейска столица" в близките няколко години, като за целта смело е изложил една дузина идеи, коя от коя по-модерни и по-европейски.
Първата европейска идея е за създаването на плаж в коритото на Перловската река. То първо, на тоя отходен канал е трудно да му кажеш река, второ - такава кочина е в момента там, че и 10 години няма да стигнат да се изчисти от боклуци, бурени и плъхове, и трето - как си я представя Диков тая, пътуват си хората по "Евлоги Георгиев", а под булеварда разни пи*ки се препичат на слънце. Тоя ще събере софийските извратеняци там ако тая стане. Друга тема е пълноводието на река. Аз съм бил в Прага, Москва, Париж, Рига, минавал съм през Варшава, Братислава и Будапеща - все столици, разположени на реки (и то на големи реки, не на някаква селска бара) - никъде не съм видял градски плаж. Извън чертите на града може и да има, ама баджак-сеир мегдан на пъпа им не съм видял. Като му е мерак на Диков да прави плаж в центъра на София, ето му Борисовата градина, къпалнята "Мария-Луиза" колко години вече стои затворена?
България - родината на най-лошите велоалеи
Безсмислено и безпощадно!
Друго европейско хрумване на г-н Диков са велоалеите. Велоалеите, ако не сте забелязали досега, е една от двете недостижими мечти на родните общинари (другата са площадките за хеликоптери на покривите на сградите в центъра). Тия 100 км, дето ги споменава г-н Диков трябваше да са построени преди 10 години, ако се вярва на обещанията на тогавашните мераклии за "слуги на народа". Не че не се опитаха досега де: има направени велоалеи, но те се правят на принципа "безсмислени и безпощадни". Всъщност, аз трудно бих нарекъл боядисването на част от тротоарите (късмет, че на места са по-широки, като на бул. "Цар Борис ІІІ" например) "строеж на велоалеи". Нямат нищо общо с велоалеите в Германия и Холандия и колкото и да не му е приятно на г-н главния архитект на общината, вместо европейско са си 100% ориенталско изпълнение. Върхът в моята класация на велоалеите не е снимката отгоре, а велоалеята между Младост 1 и Младост 2, при бензиностанцията на Шел Младост. Няма отделен светофар за велосипедисти, няма знак, който да предупреждава шофьорите, че пресичат велоалея, самата велоалея е направена заедно с пешеходната пътека, но като стигне другия тротоар завива наляво без никакво обяснение. Не е ясно кой е с предимство - велосипедистът (би трябвало да е той, но пътят му завива) или автомобилът, който продължава направо. За тези 7 (седем) години, в които е главен архитект г-н Диков да си беше внесъл няколко специалиста от Холандия или Дания, досега да е забравил за велоалеите. Ама не става, ония първо, наистина ще ги построят, второ - няма да крадат, и трето - няма да има какво да обещава после.
Грозно и неработещо.
Не е много читава идеята на г-н Диков и за фонтанчетата и градинките. Не за друго, а щото в центъра на София има 3 фонтана в момента (пред Народния театър, пред Президентството и на площад "Славейков"), които не работят през зимните месеци. В същото време София от римско време още се слави с минералните си извори, и отгоре на всичко на няма и километър от тези три фонтана е Централна баня. Не ми обяснявайте, че не може водата от изворите пред банята да се използва за фонтаните - в Исландия си подгряват тротоарите с вода от гейзерите, значи може. Тия работи с питане стават, а като не става с питане, с внос на хора, дето разбират. Колкото до градинките, те са хубаво нещо, но преди да почне да строи нови градинки, не е зле г-н Диков да обясни какво стана със старите и що съществуващите се поддържат толкова калпаво. Да сте виждали да асфалтират алеите в Борисовата градина напоследък? А въобще? А да оправят напукания асфалт от корените на дърветата? И аз не съм.
Хубаво е, но е малко.
То не стига само това, ами и всичките идеи на Диков и останалите участници в конкурса са съсредоточени в центъра на София. Вярно, че чужденците там ще идат да гледат, а не панелните комплекси, ама и в Младост, и в Люлин живеят хора, и те му плащат на Диков заплата. Не че е грозно това, което стана с Ларгото. Ама за 4 години е само това - ми малко е. 4 години сменяхме на два тротоара плочките и пейките. А в същото време има хиляди плочки в София, които са за смяна - разбити от паркирани по тротоарите автомобили, от корени на дървета, от какво ли не. Ама ако го питате г-н главния архитект какви ги е вършил в последните 4 години, ще ви разправя за метрото (дето се строи от 20 години) и Ларгото. Може би щото това са му проблемите, та бълнува за син асфалт по "Шишман" и ретротрамвай  по "Графа".
Така де, цяла Европа е велоалеи и син асфалт, нали?

Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!