07 декември 2012

Карибски дневници - 13: Гурме за Никулден

Първо се слагат бананите. На вкус са като картофите, леко сладнят и напомнят
банани, но като цяло са си баш картофи. Те се готвят най-дълго.
Странно нещо, нито обичам кой знае колко риба, нито съм Николай, но досега винаги съм отбелязвал Никулден. Имал съм случаи дори (в Литва) да си приготвя ориз със зеленчуци и да добавя рибна консерва, но без риба на 6 Декември не съм минавал. 
След това добавям ябълките - в случая два банана и две ябълки. Нещо съм се отворил
напоследък на ябълки като гарнитура - и за гарнитура на телешко ги ползвах тази
седмица, пак се получи добре. 
Да отпразнуваш Никулден на Карибите обаче си е лека тръпка по няколко причини - първо, традиционният шаран е абсолютно невъзможен, тъй като във Франция шаран се яде само ако си го хванеш сам. Не е забранен, но не го продават по магазините. А се съмнявам на Мартиника да имат в реките си, още повече че и да имат, файда никаква, аз не съм рибар. За сметка на това морски рибоци дал Господ, то само Никулден да искаш да празнуваш. И тъй като на мен трети път да празнувам Никулден на подобни екзотики като Карибите едва ли ще ми се отвори парашута, отдавна се бях наточил да си приготвя нещо малко по-така гурманско, дето в България трудно ще си го позволя.
Та така стигнах до марлин с банани и ябълки на сач - получи се изненадващо добре, по-успешно от рибата тон с банани и ананас. А тъй като Мартиника все пак е част от Франция, френски вина тук дал Господ (за вината и сирената ще пиша в скоро време в отделен пост) и не са скъпи. И не ми обяснявайте, че рибата се вървяла с бяло вино - върви с каквото на мен ми харесва! Пък и бялото не е вино. Та манджата се получи адски семпла и бърза, единственото сложно беше кога да се добави рибата и колко да се държи на сач-а. 
Рибата се добавя накрая - на нея не и трябва много, просто да побелеят краищата.
Иначе изсъхва и става трудна за ядене - пада тежко в стомаха. Не е като тон-а,
по-лека е, но все пак трябва да се внимава. Отделно я накиснах в лимонов сок и
зехтин за 6 часа.

E voila! Стана изненадващо добре и не изсуших месото.

3 коментара:

  1. Това е най-изкушаващият пост, който съм чела в последно време!!! Определено си го е бивало този Никулден:))) Иначе нямам търпение за публикацията с вината :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да бе, стана като без да искам. Досега марлин-а/тон-а го правих на скара, на въглища и го изсушавах. То за дъвчене едва ставаше, а как тежко става след това на стомаха, не е за разправяне. А сега това хем се запази крехко, хем сочно (не го държах дълго на сача). Ябълките са читава гарнитура, докато бананите - не бих казал, но пък да не е без хич.

      Изтриване
  2. Продължаваш с изкушенията... Аз след като изкарах два дена на сухари не бих му мислила много, кое е читава гарнитура и кое не:))) Поздравления за готварските умения! Аз съм щастлива, когато след мен кухнята не избухне в пламъци, а ако храната има и вкус - си е истинско чудо:)

    ОтговорИзтриване

За Бога, братя, коментирайте!