26 април 2020

Жестокият свят на шахмата

Историята, която (уж) обичал да разказва на приятелите си Капабланка*:

Веднъж участвах в един турнир в Германия, когато към мен се приближи някакъв мъж. Аз реших, че ще иска автограф и приготвих писалката си, но мъжът каза нещо невероятно: 
- Аз изучих целия шахмат!
Аз се отдръпнах на благоразумно разстояние от него в случай, че мъжът е толкова опасен, колкото и безумен, но той продължи: 
 - Дайте да се хванем на бас, на 50 марки, ако дойдете с мен в стаята ми ще ви докажа.
Какво пък, 50 марки са си 50 марки, така че реших да бъда снизходителен към мъжа и го последвах в хотелската му стая.
Когато отидохме в стаята му, той седна зад една наредена шахматна дъска и каза:
- Всичко научих, белите обявяват мат на 12-ия ход независимо от нищо!
Аз играх с черните възможно най-внимателно, но за свой ужас установих, че белите са някак си странно координирани и на 12-ия ход бях матиран!
Аз опитах отново, като този път разиграх друг дебют, от който принципно не бих могъл да попадна в такава позиция, но след серия много странно изглеждащи ходове в крайна сметка моят цар се оказа обграден и на 12-ия ход следваше неизбежен мат. Аз помолих мъжа да ме извини за малко и отидох да търся Емануел Ласкер, който беше световен шампион преди мен.
Той се отнесе крайно скептично към моя разказ, но се съгласи да дойде и да играе с мъжа. По пътя се натъкнахме на Алехин, който пък беше действащия световен шампион и така тримата се върнахме в стаята на въпросния господин.
Ласкер не рискува, но игра толкова внимателно, колкото беше възможно и въпреки това след серия причудливи и изглеждащи безсмислени маневри се оказа притиснат от матова атака, от която нямаше спасение. Алехин също се пробва, но и той не успя. 
Това беше някакъв кошмар! На турнира бяха най-добрите играчи в света, хора, посветили живота си на играта и изведнъж всичко свършва! Турнири, състезания, всичко - шахматът е изучен, белите печелят на 12-ия ход!
Тук обикновено един от приятелите на Капабланка го прекъсвал с думите:
- Чакай, аз за пръв път чувам за това! Какво стана после?
- Как какво, убихме го, разбира се!

* Хосе Раул Капабланка (1888 - 1942) - кубински шахматист, дипломат, трети световен шампион. Завоювал званието в мач срещу Ласкер през 1921 г., а го загубил от Алехин през 1927 г. Един от най-силните шахматисти в света в периода 1910 - 1930 г., победител в множество турнири. В най-силните си години Капабланка завоювал славата на "шахматен автомат", еднакво виртуозно водещ партиите си и в мителшпила, и в ендшпила и практически недопускащ грешки. В официални срещи след 1909 г. Капабланка е загубил едва 34 партии, а в годините между 1916 и 1924 няма загуба.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!