08 ноември 2022

Как Горбачов научи за Чернобил

Горбачов с жена си на посещение в ЧАЕЦ
Статията е от тук, преводът е мой.

 Президентът Горбачов не е гледал сериала "Чернобил", но много се интересуваше от него. И той ме попита няколко пъти: „Как ме играят и какво интересно има там?“ А на мен, напротив, ми беше интересно да разбера какво си спомня самият Горбачов за Чернобил, как е научил за катастрофата и как е реагирал на нея.

Президентът с възмущение отхвърли предложението ми да гледаме сериала заедно с думите: „Аз да не съм ти малко момче, че да седиш с мен?“ Но въпреки това погледнах снимките и трейлърите. На въпроса ми как е разбрал и защо веднага не са взети мерки хората да разберат за това и да бъдат евакуирани, отговорът беше буквално следният: „Льоша, мамка му, ти не разбираш ли как работим ? Сутринта ми донесоха обичайната сводка, в която пише, че има пожар в атомна централа. Какво съм аз, пожарникар ли, или какво? Е, ако има пожар, гасете. Ако нямате достатъчно ресурси, поискайте.“

И като цяло, през целия първи ден, или по-скоро половин ден, Горбачов и ръководството на страната бяха сигурни, че там има пожар. „И тогава“, казва Горбачов, „започнаха да идват съобщения от КГБ, че западните медии, позовавайки се на данни на ЦРУ, говорят за експлозия в атомната електроцентрала в Чернобил. Е, на кого да вярвам - на себе си или на тези копелета от ЦРУ, дето винаги пишеха лоши неща за нас? Следобед дойде при мен акад. Александров, ако си спомням добре. Помниш ли го, онзи, плешивия? Три звезди, едно-друго, Герой на социалистическия труд, шеф на Академията на науките и автор на същите тези чернобилски реактори, които бяха в Чернобил. И той ми каза: „Моите реактори не експлодират. Това е невъзможно". На кого да вярвам: на трикратния Герой на социалистическия труд, на плешивия академик Александров, или на онези копелета от ЦРУ, които продължаваха да твърдят, според съобщенията, че там е имало взрив? И едва, според мен, вечерта на първия ден или на следващия ден, когато отново в докладите, които ми бяха предоставени, се появи информация, че радиоактивният облак, според Радио Швеция, се движи към Скандинавския полуостров, разбрахме, че не всичко е толкова просто - и всички необходими команди бяха дадени. И сами виждате, че на втория ден правителствената комисия започна да се занимава с това и започнахме да прехвърляме войски там, за да гасим реактора. И тогава ми пращаха доклади два пъти на ден.

Така разбрах. И какво си помислихте, че работата на главния секретар - знаете всичко веднага? Прорицател ли съм за теб или какво?“ Ето как Михаил Сергеевич Горбачов говори за това как е разбрал за Чернобил. Мисля, че когато гледа сериала Чернобил, ще получим по-обширен преглед от президента на СССР.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!