27 август 2014

Хулигани такива!

За себе си отдавна съм открил начини да се информирам и да оформям мнението си, и вестниците и националните телевизии от години са ми в дъното на списъка на източниците, на които имам доверие за каквото и да било.
Тази вечер обаче онемях тотално!
Гледам ей този репортаж - основно пенсионери, които пресичат неправилно и велосипедисти-нарушители. И наред с бабките, които пресичат неправилно, най-големите талибани на пътя се оказаха велосипедистите. Или поне в това се опитват да ме убедят от Нова ТВ, макар че единственото нарушение, което показаха, е преминаването на пешеходните пътеки без да се слиза от колелото (което си е нарушение на ЗДвП, признавам го).
Обаче!
Прави ми впечатление в репортажа - бабките са избили парче от оградата между двете платна на бул. "Тодор Александров" (там са снимани пешеходците-нарушители), полицията уж знае, но никой не ебава да поправи стореното. И застанал някакъв милиционер там и се оплаква какви хулигани били пешеходците! 
А когато стигнаха до велосипедистите, въпросният милиционер направо ме разби: 
Основният ни проблем при тях е, че където има обособено платно за движение на велосипедисти, те не го използват, трето трябва да бутат колелото на пешеходна пътека, те не го правят
И накрая завърши с отчайващото заключение, че трябва да се промени манталитетът на хората.
Тук сте прав, другарю милиционер.
Аз например, съм активен велосипедист от 12 години. Редовно нарушавам ЗДвП в разпоредбите му за движението на велосипедистите по простата причина, че у нас велосипедистът (видимо и от въпросния репортаж по Нова ТВ) е поредният подозрителен за органите на реда елемент, който трябва да бъде взет под внимание. В белите държави (примерно Холандия) велосипедистът е друга работа, там велосипедистите са на почит. Там велосипедистите си имат изградени велоалеи, които са само за тях. По тях не се разхождат пешеходци, защото най-малкото, което ще отнесат, е някой и друг тупаник. Ако пък случайно велоалеята пресече автомобилен път, велосипедистите са с предимство пред автомобилистите. Е не ви се вярва, вероятно, но аз съм го видял с очите си - на кръгово автомобилът спира и пропуска велосипедисти и пешеходци. 
Ако пък няма велоалея, велосипедистите се движат най-вдясно на пътя и никой, ама никой от задминаващите ги автомобили не си позволява да ги засича или да им пречи на движението.
Холандците възпитават културата към велосипеда у децата си още от малки - дори на училище ги пращат с колело. Пред тамошните училища (и това съм видял с очите си) има паркирани и заключени стотици велосипеди.
А у нас чл. 81, т.5 от ЗДвП ми забранява да се движа по тротоарите, а чл.80, т.2 ме праща на пътя, при автоталибаните. Ще ме прощавате, другарю милиционер, ама предпочитам да си нарушавам ЗДвП и да се движа по тротоарите където и когато мога, отколкото да рискувам да ме помете някой джигит, току що купил си от Горубляне някоя 10-12 годишна "резачка".
Колкото до "обособените платна за движение на велосипедисти", аз и друг път съм казвал, че велоалеите у нас са безсмислени и безпощадни. Специално за София велоалеите в центъра представляват просто две ивици боя в края на тротоарите; там, където са дърветата, спирките, рекламните билбордове. С други думи, отбиване на номера. Велоалеите на много места са павирани, а не са асфалтирани. Велоалеите (например тази в Младост) започват в нищото и свършват някъде пак там. По родните велоалеи редовно се срещам с бабички, които се връщат с чантите от Лидъл, Кауфланд или Билла или пък си разхождат кученцата точно там, където по принцип трябва да мина аз безпрепятствено (и ми държат сметка отгоре на всичко!).
В центъра на Виена например, където е тясно и не може да се позволи лукса да се изгради отделна велоалея, велосипедистите са вкарани в бус-лентата, заедно с автобусите и такситата.
Е, ама това е Виена ...
Всъщност, въпросният милиционер от репортажа е прав, че трябва да се смени манталитетът на хората у нас. В белите страни отдавна са разбрали, че велосипедът е здраве и чистота - няма задръствания, няма вредни емисии, минаваш откъдето си поискаш; само у нас велосипедистът се третира като заплаха, като някакво заразно зло, което трябва да бъде изолирано най-малко.
Хулигани такива, двуколесни!

Няма коментари:

Публикуване на коментар

За Бога, братя, коментирайте!