Във Франция например в средата на ХVІІ в.възниква т.нар. фронда - серия от вълнения и смутове сред населението, насочени срещу политиката на кардинал Мазарини, тогавашният френски първи министър. Фрондата (или по-точно първият етап от нея) е използвана от Александър Дюма за фон на събитията в книгата му "Двадесет години по-късно" - барикади по парижките улици, стълкновения между гражданите от едната страна и мускетарите и войниците от другата. Фрондата поставя свои искания, които в крайна сметка са приети и в края на книгата кралят, кралицата и кардиналът влизат триумфално в Париж. Френските аристократи очевидно не са се научили да си пишат домашното, което около век и половина по-късно води до избухването на Великата френска революция и популяризирането на изобретението на д-р Гилотен за сметка на техните (на аристократите) глави воглаве с тези на кралят и кралицата. След този епизод от френската история френските управляващи са много внимателни с исканията на народа.
По отношение на уличните бунтове България не пада по-долу от Франция, но с известни различия. Първо, при нас фронда-подобните състояния се случват много по-начесто и особено в последните 23 години. Второ, исканията на улицата са недомислени, някои дори са абсурдни, доста често противоречащи на законите на страната и колкото повече време минава в сегашната политическа криза, толкова повече се убеждавам, че са на принципа "Затвор за онези, които не искат затвор за изрода, отрязал краката на кучето Мима". Трето - подобно на френската фронда уличните протести у нас също се контролират в една или друга степен от определени кръгове, срещу които всъщност се протестира. Но най-вече - французите са си научили урока и знаят и какво искат, и от кого да си го поискат, и кога.
Ние упорито не само не си пишем домашното, но и бягаме от час.
Улицата у нас може да протестира трета седмица вече против липсата на държавност, но за улицата фактът, че градският прокурор на София Николай Кокинов единствен не видя престъпление в опита за линч над Октай Енимехмедов си остана terra incognita. Това, че прокурорът е призван да защитава интересите на държавата (обществото) и че взема заплата (и то доста солидна не само за нашите стандарти) от данъците на същите тези протестиращи остана някак си настрана.
Улицата у нас няма доверие в Народното събрание като представител на народа (избрано от същите тези хора на улицата, но да не зачеквам тази тема) и си "извоюва" назначаването на Обществен съвет при президента - животно, което не съществува в правния мир и чиито решения нямат ама абсолютно никаква тежест. Интересно ми е какво ще прави този обществен съвет - закони ли ще приема, декрети ли ще издава, дейността на НС и Президента ли ще контролира?
Улицата у нас си поиска граждански квоти къде ли не, защото нямала усещането, че е представена в управлението на страната. В същото време улицата очевидно едва ли е наясно, че всъщност нея я представляват избраните точно от нея на свободни избори Народно събрание (чрез избраното и подлежащо на контрол от него правителство) и Президент. Че всички останали назначения в разните НОИ, ДКЕВР и т.н. не са направени нито от марсианците, нито от Османската империя - не, хората там са избрани/назначени от същите тези Народно събрание, правителство и президент, на които народът (улицата) е делегирал права чрез законите на страната. И че "не ме представляват" и "представляват ме лошо" са две различни неща. А кой и по какви критерии ще влиза в тези граждански квоти на улицата не и е ясно. Отделно гаранция, че гражданските квоти няма да бъдат "купени" в даден момент няма, няма и да има.
Улицата поиска промяна на модела на управление, базиран на политическите партии, без да си даде сметка, че в нашата история вече има един период на управление без политически партии между 19.05.1934 и 09.09. 1944 и който е определен като "авторитарен". Или хайде, нашата история нека я оставим настрана, но родната фронда очевидно не си дава сметка, че човечеството не е измислило нищо по-добро от политическите партии. Страните, в които са управлявали разни граждански сдружения, движения, съвети, комисии и др. подобни вече или не съществуват, или наскоро са махнали думата "джамахирия" от наименованието си и в момента се връщат към политическите партии като инструмент за представителство на народа. И че в целия ЕС няма държава, в която политическото представителство на населението да не е от политически партии.
Това, което става в момента у нас в една или друга степен се е случвало вече - и през 1918-та, и през 1944-та, и след това през 1990-та и 1997-ва. И тогава е имало хора по улиците, и тогава е имало искания за промяна на политическия модел, за съд и за понасяне на отговорност, за широко и пряко представителство на народа в управлението, за демокрация.
Просто родната фронда обича да се показва на светло и мрази да си пише домашното.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
За Бога, братя, коментирайте!